Rathaus

Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan, helaas was het zonnetje verstopt achter een laag wolken, maar geen regen, dus geen reden om niet op pad te gaan! Ook een gratis ontbijt in het hostel! dat was goed te doen, kaiser bolletjes met allerlei soorten beleg. Ik miste alleen wel eieren met spek, maar dat is denk ik niet een standaard Duits ontbijt. Even snel gedoucht en daarna weer op pad. Voor vandaag had ik wel wat dingen die ik graag wilde zien. Je hebt hier zo’n pleintje met het Rathaus (stadhuis) en nog een paar van die typische Duitse bouwstijl gebouwen, dat stond op mijn lijstje, en ook de Dom, die kun je natuurlijk al uit de verte zien, dus die stond ook op mijn lijstje. Ik wilde ook even kijken bij de Main (rivier door de stad) en verder zou ik wel zien wat ik tegenkwam. Eerst ben ik naar de rivier gelopen en over de Eisemer Steg, een brug met allemaal hangslotjes, aan de overkant was een markt, maar ik had geen zin om geld uit te geven, dus ook maar niet kijken dan…

Na de Steg naar het pleintje met het Rathaus en lekker veel foto’s gemaakt! Helaas was er een buschauffeur die zijn bus precies voor een zeer fotogeniek kerkje had gezet (sukkel!) en ook het uitzicht op de Dom hier vlakbij, werd vakkundig door een hijskraan vernacheld… Dan maar even dichterbij kijken of zien of er vanuit een andere hoek beter uitzicht is. Via een smal straatje kwam ik bij de toren uit en voor 3 euro kon je van het uitzicht 66 meter hoog genieten. leek me wel wat, dus met de wenteltrap naar boven. Toch nog een hele klim, die 66 meter! en erg smal, lastig als je elkaar moet passeren. Maar het uitzicht is wel fantastisch! Je kijkt uit over het centrum van Frankfurt de Main. Na 3 rondjes en heel wat foto’s hield ik het voor gezien en ben ik weer naar beneden gegaan en de kerk zelf in geweest. Glas in lood, hoge plafonds en een mega groot orgel! Veel te zien hier!

Toen ik weer terug liep naar het Rathaus pleintje had ik zowaar een hoek gevonden waar ik de Dom er zonder hijskraan kon fotograferen, en aangekomen op het pleintje zelf was de bus ook verdwenen. Verder nog wat door het centrum gestruind, op zoek naar lunch het was al een uurtje of 3 en ik had nou toch wel trek in eieren met spek! Even lekker gezeten bij een leuk Australisch tentje, waar je overigens ook krokodil en kangaroo kon bestellen, en daarna weer naar het hostel om wat foto’s uit te zoeken, op Facebook te plaatsen en te bedenken wat ik verder nog kon doen.

Wederom een gratis maaltijd, maar deze was nog erger dan die van gister… Na het eten heb ik nog wat gezeten en gekletst met een gast uit de Verenigde Staten, die had geloof ik in alle steden gewoond, waar ik ben geweest, dus dat was wel grappig. Daarna ben ik nog even wezen kijken of er nog gebouwen mooi verlicht waren, maar dat viel ook een beetje tegen…

Morgen ochtend moet ik om 5:30 uur al in de trein zitten naar het vliegveld!